Espanjalaisessa mediassa on Pisatutkimuksia pohdittu "ääneen". On todettu, että suomalaisen koulutuksen laadun tae on ammattitaitoiset ja hyvin työnsä hoitavat opettajat. El Pais: "Suomen opetusministeri Sari Sarkomaan mukaan menestyksen salaisuus ei ole ainoastaan tarkoin valitut opettajat, vaan myös oppilaiden kyky soveltaa oppimaansa".

Erilaisissa EU-hankkeissa Espanjasta on opettajakolleegoita käynyt tutustumassa suomalaiseen perusopetukseen. Hyvä näin! Opettajakoulutus, opettajien työolot ja opettajien mahdollisuus tehdä työtään ovat Suomessa katsomisen arvoiset.

Toisaalta on koko ajan syytä muistaa, että suomalaiset opettajat ovat opetusalan taiteilijoita, osaajia, joilla on varsinkin aikaisemmin ollut vapaus toteuttaa omia kykyjään tulevien polvien hyväksi. Nykyisin opettajan työpäivään kuuluu niin paljon muutakin kuin opetustyö, joten varmasti olisi arvokasta, jos ministeritasoa myöten nähtäisiin se, mitä kaukomailta auringon altakin nähdään: Suomalaisen opetustyön tukipilari on monitaitoiset ja motivoituneet opettajat.

Opettajan työnkuvaa on syytä tarkastella siinä näkökulmassa, että opettaminen säilyy tärkeimpänä tehtävänä. Kokonaan toinen näkökulma on kehittää uudenlainen opetusalan tehtäväkuva, jossa opettaja on välillä poliisi, palokunta, psykologi, äiti, isä, mummo ja kummi. Koulutyöstä päättävien on hyvä muistaa sekin, että pelkästään erilaisten asioiden kirjaaminen ja raportoiminen vie nykyisin melko paljon opetushenkilöstön aikaa.

Suomalaiset koululaiset tarvitsevat Pisa-tietonsa. Suomalaiset koululaiset tarvitsevat kouluissaan kuitenkin vielä paljon enemmän kohtaavat aikuiset, opettajat ja muun tärkeän henkilökunnan, koulun aikuiset. Kouluaika on muutakin kuin tiedonsyöttöä. Se on lapsen ja nuoren merkittävintä elämisen aikaa, aikaa kohti aikuisuutta.

Koulutyö kun ei ole pelkkää Pisaa!

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />