Opetustyöstäni en juuri  voi  bloggailla täällä, nyt kuitenkin hiukan. Työni on monipuolista ja vaihtelevaa. Varsinkin sen on vaihtelevaa siksi, että olen erityisopettajaksi opiskelun ja valmiina olon aikana vaihtanut koulua useamman kerran. Se on vuoden sijaisen kohtalo. Siinä on vaihtelua kerrakseen, kun opettelee uuden kuvion, uudet ihmiset niin opettajien kuin oppilaidenkin joukoista. Olen kiitollinen siitä, että olen saanut kerätä kokemuksia erilaisista kouluista,  toimintaympäristöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tämän syksyn ihana uusi juttu on se, että saan opettaa tunnin viikossa ilmaisutaitoa. Olen keräillyt kokemuksia elämäni varrella myös esiintymisen maailmasta. Joitakin esityksiäkin on tullut tehtyä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun saan opettaa minua kiinnostavaa ilmaisua ihan oppiaineena.

Jokainen ihminen tarvitsee erilaisia ilmaisun taitoja ihan tavallisessa arkielämässä. Ei pidä ajatella, ettei minun elämässäni tarvita esittämistä. Näin voi olla. Mutta itsensä tasapainoinen ja vahva ilmaiseminen on tärkeää vaikkapa lääkärin vastaanotolla. Jokainen ihminen tarvitsee siis perustaitoja selkeän, vaikuttavan ja monipuolisen ilmaisun alalta.

On hienoa nähdä, miten lapset ja nuoret löytävät itsestään voimavaroja ja rohkeutta toimia ja tehdä uudella monipuolisella tavalla asioita. Ilmaisu kun ei ole pelkkää puhetta ja replikointia. Toki sitäkin. Mielestäni hyvät itsensä ilmaisemisen taidot ovat ihmisellä tärkeät kaikenlaisen hyvinvoinnin takia. Myös opiskelu- ja työtilanteissa on tärkeää hallita erilaisia ilmaisun taitoja. Hyvät ilmaisutaidot  auttavat nuorta niin ystävyyssuhteissa kuin kaikissa sosiaalisissa tilanteissa.

Uudessa koulussani on mahtava tilanne. Ilmaisua opetetaan monella kurssilla. Uutena tulokkaana sain onneksi edes yhden viikkotunnin pidettäväkseni.

Monipuoliset itsensä ilmaisutaidot ovat turva ja tae yhä kiireisemmässä ja eriytyneemmässä yhteiskunnassa. Onneksi niitä voi harjoitella, kaikissa elämänsä vaiheissa.