Olen viettänyt ihanan kesäloman. Meidän perheessä on ollut sopivasti toimettomuutta ja ihanaa toimintaa. Olen nauttinut toisten iloista ja saanut tänä kesänä omia iloja oikein suurella kauhalla. IHANAA !

Erityisesti minulle on jäänyt hyvä tunnelma ystävien kanssa vietetystä ajasta. Myös postin saaminen ystäviltä saa mielen hyvälle tuulelle. Itse olen tänä kesänä ollut erityisen huono kirjeen kirjoittaja. Vain muutama kirje lähti postiin. Se harmittaa, mutten enää ala sohia, vaan odottakaahan, syksyn pimeinä iltoina, kirjoittelen sitten taas. Kirje tuntuu joskus niin mahdottoman hyvältä.

Matkaillut olen paljon tänä kesänä. Olin omalla aikuisen naisen juhlamatkalla Sardiniassa. Siihen olin satsannut, täytinhän 40. Vologdan matka oli "työmatka", jos kunnanedustajana oleminen sitä on. Varsin mainio matka sekin. Sanotaan, että matkailu avartaa. Olen pyrkinyt tutkiskelemaan näitä matkojani juuri sillä silmällä; mitä voisin oppia.

Perheeni kanssa on ehditty viettää aikaa, vaikka nuoret ovat jo tehneet myös ihan omia lomatoimia leirein ja reissuin. Nautin erityisesti siitä, kun iso lapsi kömpii köllöttelemään ja haastelemaan niitä näitä. Parasta on kuitenkin se, kun koko perhe on yhdessä, syömässä tai jotain muuta touhuamassa ja ehdimme katsella toisiamme ja jutella.

Kesäkelit ovat hellineet. Tänä kesänä olen kerännyt voimia, iloa ja hyvää mieltä. Koulutyö alkaa ensi viikolla toden teolla. Ajatukset ovat virittyneet uuteen ryhmään. On aika alkaa jakaa sitä, mitä kesällä on tullut varastoitua, elämän iloa ja riemua.

Ihminen tarvitsee lomansa. Keho ja mieli toimivat paremmin, kun saavat hetken hengittää. Olen lomaillut, nyt on toiminnan aika. Syksy tulee, olen valmis.