Olin eilen mukana juhlassa, itse asiassa kahdessakin. Päivällä osallistuin Kouvolassa yhteen juhlaan. Mieheni kanssa koimme hyvän hetken. Illalla kävin kuopukseni kanssa katsomassa partiolaisten soihtukulkuetta. Onhan soihtukulkue muodostunut perinteeksi, Matiashan on ollut mukana monena vuonna.

Illalla katsoimme suomalaista juhlintaa, linnasta. Tyttäreni ja minä seurasimme pukujuhlaa. Keittiön ikkunalla paloi kaksi kynttilää. Ihana, suomalainen itsenäisyysjuhla on 89. juhlavuotena  tänä arkiaamuna ohi.

Koulussa sitä pohditaan pienten ihmisten kanssa, mitä itsenäisyys on, mitä se tarkoittaa. Minulle itselleni itsenäisyys on vapaata ja turvallista arkea, mahdollisuutta ottaa kantaa ja toimia oman arvomaailman ja ajatusten pohjalta. Myös jo nuorena oppimani itsenäisyyden merkit,  oma kieli, lippu, raha ja  puolustusvoimat kuuluvat minun itsenäisyyteeni.

Olen suomalaisuudestani, juuristani ja historiastani ylpeä. Tässä maassa on hyvä elää. Suomalaisuus on juhlanarvoinen asia.