Vuosi on siinä pisteessä, että ehkä on hyvä katsoa taakse, ihan vähän.

Henkilökohtaisesti vuosi on ollut hyvin monipuolinen ja vaiherikas. Kouvolan kaupungin valtuuston III varapuheenjohtajuus on tuonut uusia näkökulmia. Eduskuntavaaliehdokkuus on tuonut paljon säpinää. Ehkäpä juuri vuosi 2006 jää koko minun elämäni "siksi vuodeksi", jolloin yhteisten asioiden hoidossa oma näkökulma on saanut eniten uutta. Miksikö ? Voihan edessä olla paljon enemmän suurempia asioita ja vastuita. Ajattelin kuitenkin niin, että nimenomaan kuluneena vuonna olen pohtinut paljon minun omaa merkitystä päättäjänä, omaa roolia näissä tehtävissä. Mitä tarkoittaa se, että olen käytössä, olen käytettävissä, olen toisten asialla, asiamiehenä, tai siis naisena. Ennenkin on hoidettu toisten asioita, mutta jotenkin minulle on kirkastunut yhä selvemmin se, että olen yhteisessä palvelutehtävässä.

Mutta tapahtumiin. Yksi etappi oli toukokuussa, täytinhän silloin 40. Edeltä pelkäsin isoa kriisiä, ei tullut. Kesäkuussa matkustin kuopukseni kanssa syntymäpäivämatkalle Sardiniaan. Onko maailmassa olemassa todella jotain niin sinistä, mitä Välimeri oli, ehkä on tänäänkin, auringon hyväilyssä? Kesällä pääsin vielä muutenkin reissuun, kävin Vologdassa Kouvolan seudun delegaatiossa. Hyvä retki, paljon uusia kokemuksia ja uusia ihmisiä. Terveisiä matkakavereille, jos käytte lukemassa!

Kesän lämpöä nautin nytkin: takkatuli leimuaa tuossa vieressä. Teimme loppukesästä remonttia. Kouluvuosi alkoi Kankaan koulussa. Neljäs sijaisvuosi alkoi. Syksyä on leimannut erityisesti kampanjan suunnittelu ja erilainen kirjoittaminen. En ole koskaan kirjoittanut näin paljon ajatuksen virtaa kuin tänä vuonna. Lehtikirjoittamisessa on ihan eri sävy, mielipidekirjoituksen hioo, sitä lukee läpi muutamaan kertaan ennen kuin lähettää eteenpäin. Blogia kirjoittelee, mitä mieleen tulee. Anteeksi siis, jos joskus tulee mitä sattuu!

2006 on ollut henkilökohtaisesti oikein hyvä vuosi. Kuntapäättäjänä olen ollut harmissani siitä, että meidän terveyspalvelumme ovat pettäneet, koulu- ja päivähoitokeskustelu on nakertanut kouvolalaista uskoa ja oma kiina-ilmiömme elää hiljaiseloa. Paljon ihan hyviä asioita on tapahtunut tai tapahtumassa kuntaelämässä, mainittakoon nyt panostus kotipalveluun työntekijäresurssina ja Sarkolan tasokas kenttä.

Uusi vuosi vaihtuu osaltani odottavin mielin. Vanha vuosi oli niin hyvä, että uutta vuotta jää jännityksellä odottamaan. Tervetuloa uusi vuosi!