Tänään on varaslähtö äidin juhlintaan. Ei, emme vietä äitienpäivää. Sen aika on toukokuun toinen sunnunutai. Tänä vuonna muuten olen "työn" parissa äitienpäivänä eli kahdessa paikassa puhumassa: äitienpäiväjuhlassa Kouvolassa ja samaisen kaupungin taidemuseon avajaisissa. Tänään vietämme minun äidin (ja veljeni Markon äidin) syntymäpäivää.

Äidilläni ja minulla on 19 vuotta ikäeroa. Kun olin lapsi, pidin äitiäni aina kovin vanhana. Joskus koulun pihalla jopa ihan hävetti, miten vanha äiti minulla on. Hih. Äitini tuntui siis todella turvalliselta pienen tytön silmin, vaikka on ollut melkoisen nuori äiti. Lapsen näkökulma ja aikuisen näkökulma ovat joskus niin erilaiset. Äitini on mitä ilmeisemmin ollut toisten äitien parvessa melko junior-äiti myös.

No, nyt on kuitenkin puoli tusinaa ja nolla koossa, ja onnittelujen aika. ONNEA äiti!