Kesäiset lomapäiväni eivät ole menneet ennakko-odotusteni mukaan. Ajattelin, että samoilen saappaat tai lenkkitossut jalassa maastoissa, ehkäpä jopa telttaillen. Nuoruuteni partioaikuinen telttamme on kuitenkin niin reikäinen ja hutera, ettei sen kanssa ole lähtemistä tässä kesäsateessa ja -tuulessa metsiin ja vainioille. Lisäksi jo mennyt flunssa muutti aika- ja tavoitekäsitystäni.

Olen nauttinut tästä lomasta hurjasti. En kaipaa vähääkään erikoisohjelmaa. Parhaat hetket ovat kotona ilman sen kummempaa krumeluuria. Olemme syöneet urakalla uudesta kaalista tehtyä soppaa. Iltaisin paistamme piiraita, vähän tukevampaa kasvavalle kansalle. Kotoa on lyhyt matka lenkkimetsään. Kulmillamme risteilee jos jonkinmoista polkua. Pihalla riittää möyhittävää, sateiden välillä olen kitkenyt sitä, mitä olisi pitänyt kitkeä jo ennen juhannusta. Olen katsonut elokuvia, joita en ole ehtinyt mennä katsomaan teatteriin. Olen lukenut ja tehnyt sudokuja.

Minun hyvä arkilomani on parasta, mitä tiedän. Näitä lomia on vietetty toki ennenkin. Opettajaelämän rytmikin on sellainen, että talviajalla (=kouluaika) ja kesäajalla on ihan oma elämänsä. Perheessä, jossa kaikki ovat koulussa, kouluaika sanelee paljon. Minun tämä kesä on ollut ensimmäinen toisenlaisen rytmin kesä koko elämäni aikana.

Olen iloinen ja kiitollinen tästä kesästä, lomasta ja perheestä!

*********************************************

JK. Suosittelen elokuvista: Stephen Frearsin elokuvaa Queen. Kiinnostava näkökulma brittiläiseen elämään.