Juna meni jo. Niin on minullekin joskus käynyt. Eilen illalla ehdin hyvin Tarja Tallqvistin kanssa junaan Seinäjoelta Helsinkiin. Kahden päivän reissu kesäkokoustunnelmissa Vaasassa ja Seinäjoella on takana päin. Helsingin kämpällä yöllä  tuntui kotoisalta päästä "omaan sänkyyn" nukkumaan. Tänään palaan perheeni luo. Syksyn työt on KD-ryhmässä laukaistu käyntiin, eduskuntatyö pötkähtää tosi toimiin ensi viikolla tiistaina.

Eilinen ja toissa päivä meni uutispimennossa. Toki huhuja tuli korviin ja STT:n suurimmat otsakkeet. Olen kuitenkin ihan selvästi uutisten tv:ssa ja radiossa ja sanomalehtien friikki. Tarvitsen annokseni uutisaamusta.

Olemme KD:n ryhmänä ja olen itse tässä kesän aikana puhunut eri yhteyksissä myös liikenteestä, erityisesti raideliikenteestä, sen toimivuudesta ja tarpeista. Kun iso osa kesäkokoukseen matkalla tulevia jäi junan rikkoutumisen takia jumiin tiistaina aamulla matkalla Vaasaan, on taas uutta potkua muistuttaa hallitusta siitä, että raideliikenne on MUST!

Liitän tähän vielä KD-ryhmän kannanoton liikenteestä:

Junalippujen hintoja alennettava

Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä pitää tärkeänä junaliikenteen toimivuuden ja vetovoimaisuuden lisäämistä. Tavoitteeksi tulee asettaa, että junalla matkustaminen on hinnaltaan edullisempaa kuin yksityisautoilu. Junamatkojen kysyntään keskeisesti vaikuttavat matka-ajat, täsmällisyys ja lippujen hinnat ovat kehittyneet väärään suuntaan.

Hallitus on päässyt sopimukseen lähivuosien liikennehankkeista. Uusien liikennehankkeiden kirjaaminen on kannatettavaa, mutta jo rakennetut tiet ja rautatiet rapistuvat edelleen nyt annetulla esityksellä. Kristillisdemokraatit edellyttävät selkeää lisäpanostusta ratojen kunnossapitoon. Pitkään suunniteltu Vaasan ja Seinäjoen välisen rataosuuden sähköistäminen on toteutettava pikaisesti.

Enää ei kaivata selvityksiä, vaan rahaa kunnossapitoon ja tukea lippujen hintoihin. Rautatieliikenne on ympäristölle ystävällinen kuljetusmuoto. Koko liikennesektorin energiankulutuksesta rautatieliikenteen osuus on vain 2,5 prosenttia. Junaliikenteeseen satsaaminen on kaukonäköistä liikenne- ja ilmastopolitiikkaa.