Varttitunti sitten talo tyhjeni lähes yhdellä oven avauksella. Koulu jatkuu, kevätlukukausi lähtee Kouvolassa tänään liikkeelle. Nuoriso ja mies lähtivät kaikki kahdeksaan. Tammikuisessa koulutyön jatkossa on valoisa piirre, koko ajan mennään kohti kevättä. Ensin tulee valo, sitten lämpökin. Viimeksi sitten jo into juosta kuin varsat kesälaitumille.

Luin viikonlopun lehtiä illalla kotiuduttuani. Opetusministeri Sari Sarkomaa oli ottanut kantaa liikunnanopettamisen lisäämisen puolesta. Hyvä ajatus! Tunti liikuntaa lisää nykyiseen varmasti jo parantaisi kansakunnan kuntokeskiarvoja tulevaisuudessa. Toisaalta on hyvä muistaa se, että tutkitusti tiedetään koululiikkujista jo jotain. He, joita on nyt vaikea saada innostumaan, eivät välttämättä motivoidu liikkumaan, vaikka tunti lisättäisiinkin. Liikkumattomuuden syyt ovat moninaiset. Niihin syihin tulisi myös kiinnittää huomiota.

Kaikesta huolimatta kannatan liikunnan lisäämistä kouluihin. Toisaalta haluaisin muistuttaa, ettei lapsen ja nuoren kokonaispersoonan kehittyminen ole pelkästään fyysisen kunnon näkökulmasta katsottava asia. On tärkeää huolehtia myös muusta kehittymisestä. Pidänkin tärkeänä tavoitteena sitä, että kouluihin lisätään liikuntatuntien lisäksi taide- ja taitoaineita. Suuntaus niiden karsimiseen on ollut VÄÄRÄ, ja tämä vääryys on korjattava.

Taito- ja taideaineilla ei ole sellaisia ominaisuuksia, jotka olisi samoin mitattavissa kuin vaikkapa lukunopeus tai matemaattinen laskutaito, mutta sen sijaan persoonallisuuden kehittymisen, vuorovaikutustaitojen ja oman itsensä ja ympäristönsä tunnistamisen, tulkitsemisen ja arvostamisen kannalta aineet ovat mitä erinomaisempia. Lisäksi tulevaisuutemme yrityselämä tarvitsee yhä enemmän myös kädentaitajia, oivaltavia yhteispelaajia innovaatioineen, kokeilijoita ja ideoitsijoita. Taito- ja taideaineet kehittävät ominaisuuksiamme ja tarjoavat myös koulupäivässä lapsille ja nuorille hetkiä, joissa jo opetettu muhii, kypsyy ja kehittyy.

Taito- ja taideaineiden opetuksen lisääminen on myös yhdellä tapaa nuorista ja lapsista välittämistä. Onhan näissä aineissa aikuisen ja lapsen vuorovaikutus usein välittömämpää kuin teoreettisissa aineissa. Toisaalta oppilaantuntemus koko koulumaailmassa lisääntyy näiden opintojen kautta.

Sitä oppilaiden tuntemusta me nykynuoristamme tarvitsemme. Taito- ja taideaineiden lisääminen on mahdollisuus välittämiseen. Välittämiseen vielä syvemmin kuin mahdollisuus, jonka pelkkä liikuntatunnin lisääminen tarjoaa.