Sain olla eilen todistamassa seudullista hyvää Lappeenrannassa Lavolan kohdalla. Etelä-Karjalassa rakennetaan tietä. Alkupamaus paukahti ilmoille, tietyö valmistunee tämän mittavan hankkeen osalta 2011, joidenkin viimeistelytöiden osalta 2012. Lappeenranta-Imatra projekti on neljässä jaksossa, joista yksi on jo toteutettu. Kysymys on keskeisestä pätkästä päätieverkkoa.

Tieosuudella on liikennettä vilkkaimmillaan yli  15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenneturvallisuuden merkitys on rakennusprojektissa merkittävä, onhan 1/5 liikenteestä raskasta liikennettä. Koko kaakkoisen Suomen liikenne tarvitsee kriittistä tarkastelua, onhan merkittävä osa kasvavasta liikenteestä ulkomaalaista liikennettä ja raskasta liikennettä. Ennusteen mukaan vuonna 2035 liikenne voi olla vuorokaudessa jopa 21 000 ajoneuvoa.

Ei ollut ensimmäinen kerta minun korvilleni, kun siltojen kunto tuli esille Lappeenrannan juhlapuheissa. Suomessa tikittää siltapommi. Nyt vireellä olevassa tieprojektissa korjataan tai rakennetaan uusia siltoja 54.  Suomessa on yli 14 000 siltaa. Niistä noin 7000 siltaa odottaa peruskorjausta ennen vuotta 2020. Näin tiehallinnon ammattilaisten arvion mukaan.

Liikenneinvestoinnit tulevat olemaan kiinnostava ja merkittävä osa tulevaa liikennepoliittista selontekoa. Olisi myös tärkeää käydä avoin keskustelu siitä, miten liikenneratkaisuja rahoitetaan jatkossa. Onko kaikki liikennerahoittaminen jatkossa budjettiperusteista? Hankkeiden jono ei voi enää kasvaa, sillä kansakunnan omaisuutta on hoidettava, niin radoilla kuin maanteilläkin. Kulkuyhteyksien trimmaaminen on hyvää aluepolitiikkaa.

Tiehallinnon sivuilla http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=73&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=10956&_pageid=71&kieli=fi&linkki=22447&julkaisu=7741