Hupsuttelutuulella

Olen tänään joutunut tai saanut soittaa kotiin miehelleni muutaman kerran erilaisten asioiden hoitamiseksi. Hänen äänensä on kuin linnunlaulua: Hän on siis saanut todistukset tehtyä, arvaan. Hän on kiltti, ei muistuta minua siitä, mikä kouluväellä alkaa kohta.  Minä puolestani ehdin äsken päivittää kalenterin kesään, ja suuren valiokunnan osalta jo jouluun asti. Sen verran minussakin on "pelimiestä", että tietenkin olen matkalla lauantaiaamuna puhumaan valmistuville oppilaille. Kannattaahan koululle meno jo ihan siksi, että  olen tottunut laulamaan Suvivirttä lukuvuoden loppuun. Flaksi käy, tältä osin.

* * *

Viikonlopulla uutisoitiin matematiikan osaamisesta tämän päivän Suomessa. Kirjoittelin siitä kolumnin KD-lehteen. Tässä se vielä luettavaksi niille, joilla ei ole mahdollisuus kurkistaa kirjoitusta lehtien sivuilta.

Uutisointi koululaisten matematiikan taidoista ei ilahduta sydämensä opetustyölle antanutta opettajaa. Syyksi perusopetuksen jättävien puutteellisiin matematiikan taitoihin kerrotaan luokanopettajien taidot, opetusryhmien suuruus ja tuntien vähyys. Itse uskon vahvasti matematiikassa harjoituksen merkitykseen. Oppimateriaalitkin ovat nykyisin aika vähätyöllistäviä. Kokonaisuutta ajatellen lapset laskevat oppituntien ulkopuolella liian vähän.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Matematiikan merkitystä korostetaan jatko-opintojen kannalta. Monissa II–asteen opinnoissa tarvitaan laskutaitoa. Nuorille voi olla yllätys, miten matematiikan käyttö muuttuu perusopetuksen jälkeen. Perusopetuksessa on todella tavoite saada hyvät perustaidot, jatko-opinnoissa sovelletaan.

Ajoittain ilmaantuu erilaisia tarpeita perusopetuksen tuntimäärien lisäämiselle, viimeksi keskustelussa on ollut liikunta. Mielestäni perusongelma on nähtävissä koulun sisällä: oppiainesta on lisätty, muutospaine opetussuunnitelmille on jatkuva ja opettajien ja oppilaiden todellinen kohtaaminen on yhä vaikeampaa. Odotuksia on roppakaupalla. Resursseja laskevat tarvitsevat tarkistuslaskennan lisäopetusta.