Vaikka EU:n yhteiset ilmastolinjaukset vaativat ja velvoittavat Suomea kehittämään erityisesti liikennepalvelujaan, meidän joukkoliikennetoimemme on valtaosin vaikeuksissa. No, dieselin hinta on mitä on, ja linja-autoyritysten (toki muidenkin kuljetusalan yritysten) sietokyky nimenomaan tuloksen osalta on karkeallaan. Ei sietokykyä, jos tulosta tehdään miinusmerkkisesti käyden omalla kukkarolla. Tästä kuuntelin aamuna muutamana radio-ohjelmaa, jossa lippujen hintoihin manattiin nousua viimeistään lomakauden päätteeksi. On huomattava se, että kun puhutaan muutaman suurimman kaupungin joukkoliikenteestä ja toisaalta Hillosensalmen mummun mahdollisuudesta käyttää joukkoliikennettä, puhutaan siis kahdesta aivan eri asiasta. Helsingin liikenne on sieltä Marsista, ja maalaiskylien peräosien liikenne Venuksesta.

Hillosensalmelta ei joukkoliikenne enää toimi. Vielä 80 -luvun lopulla siellä pysähtyi joitakin kertoja päivässä juna, myös bussi pörähti kylällä, viimeisinä  linjaliikennevuosina edes kesäaikaan.

Liikenneministeriössä suunnitellaan ja valmistellaan uutta joukkoliikennelakia. Siinä bussiliikenne jatkossa tulee EU-kuntoiseksi. Liikenne perustuu jatkossa palvelusopimusasetukseen.

Huoli Hillosensalmen mummon saamasta joukkoliikenteestä jää. Näin ainakin tämän hetken valmistelusta tihkuneet tiedot antavat ymmärtää.

Kaiken tämän joukkoliikenteen linja-autolinjauksien lisäksi tulisi muistaa henkilöliikenteen panos raiteilla. Onhan muistetta se, että radalla päästöpaineet ovat ihan toista luokkaa, mitä ne ovat kuumalla asvaltilla kumia poltettaessa.

Raide- ja maantieliikenteen joukkoliikennevoima tulisi maksimoida hyvässä yhteistyössä. Toimiihan sen yhteispeli esimerkiksi Helsingin metron varrella, on raidetta ja syöttöliikennettä, miksi ei yhteissuunnittelu ja -toiminta toimisi muuallakin.